Országos Kék Túra útinapló

Jósvafő-Tornabarakony

2018. február 01. - MrBalzsam

Ilyen hamar még nem követte egymást két túra, de mivel az előző túránk egy részét elmosta az eső, így mindenkinek viszket a talpa, és azon van, hogy eme érzést eltüntessük. A szállással kapcsolatban nem igen kell mit szervezni, ismét Annuska vendégszeretetére bízzuk magunkat.

dscf9784.JPGReggel nem kelünk túl korán, pedig egy 30km-es szakasz van tervbe véve. Mondjuk az folyással szembe. Mert hogy most nyugatról keleti irányba tesszük meg a távot, így praktikusabb. Annuska már magabiztosabban néz szembe a visszaút kihívásaival.

Jósvafőnél készítünk egy induló képet, majd elindulunk lefelé a lépcsőn, rossz irányba. Fölfelé hasznosabb lett volna, ezt most be is bizonyítjuk. A lépcsők elfogynak de semmi baj, itt a hegyoldal azon is lehet kapaszkodni. Béla már jó pár szakasszal ezelőtt kinyilvánította azon véleményét, hogy minden szakasz szopással / értsd kaptatóval / kezdődik. Tudományos magyarázata is van rá. A szakasz megszakítások kivétel nélkül ember lakta területen, falun, községben, városban történnek. Ezek a helységek viszont, mindig völgyben, szorosban, mezőn alakulnak ki, így induláskor nem is lehet másfelé menni, mint felfelé. Gyakorlati záfolat nélkül, ezt a tézist innentől alapvetésként elfogadjuk.

A tézisnek megfelelően felbaktatunk a hegytetőre, ahol erdei hangszerek szórakoztatnak minket, mi pedig egymást. Kicsit tovább haladva egy zsidó temetőre bukkanunk, ahol Viki mond valami bődületes hülyeséget, aminek hallatán a közös társasági kapcsot egyöntetűen megszakítjuk vele egy rövidebb időre.

A dombról lesétálva a Tohonya-patakot követve haladunk előre. A figyelmünkre, nagy őzlábgombák, és egy szurdok tart igényt ezen a szakaszon. Egy frissen kiragasztott hirdetőtábla vonja magára a tekintetünket.  Du. 5-től reggel 8-ig tilos az erdőben tartózkodni, mert vadászszezon van. Az óránkra pillantva 7:45-öt látunk. Nem tűnik túl komolynak a veszély, egész addig, míg emberi hangokat nem hallunk valahonnan a dombtető felől. Elővigyázatosságból a botomra akasztom a túrasapkám, és azt lengetem a magasba, hátha nem tévesztenek össze minket egy megtermett hím gím szarvassal.

A dombtető nyílt mezején már visszatér, az el sem vesztett bátorság az inunkba. Mi, Molnár Ferenc szerencsései, mint alföldi gyerekek, akiknek szeme hozzászokott a távolba nézéshez, ismét fenékig ürítjük eme korsónkat. Nem is tesszük mindezt hiába, a Hucul ménes kurta lábú hegyi életvitelhez alkalmazkodott lovaiban gyönyörködünk. Nagy részük az elektromos karám mögött tartózkodik, de utunk során a szabadság privilégiumát élvező példányokhoz is van szerencsénk. Nem mindennapi élmény, mikor az erdei ösvényen gyalogolva, pár méterrel tőlünk, eltrappol 3 erőteljes példány.

A hegyről völgybe ereszkedünk, és egy szépen karbantartott, de pillanatnyilag kihasználatlan ifjúsági szállás padjain pihenünk meg. Nórával érdeklődve hallgatjuk Béla filmélményét, melyet a Szerb film megtekintése ihletett. A szaftosabb részletek taglalásától inkább eltekintünk. Egy dámszarvas csorda kérődzik tőlünk nem messze.

Bár elég jól jelölt az útszakasz, nekünk azért sikerül benéznünk egy leágazást. A helyes ösvényre toronyiránt vágunk át egy meredek lejtőn. Ebédünket korábban lengyel-magyar vegyes lakosságú szellemfaluban, Derenken fogyasztjuk. Horty kormányzó csinált belőle szellemfalut, hogy egybefüggő vadászterületét ne zavarja semmi, illetve medvés kertet akart itt létrehozni. A házak helyett csak táblák állnak, rajtuk a régi tulajdonos neve, és hogy hová lettek áttelepítve. Csak egy volt a sok család közül, akinek a tábláján az állt, megtagadta a kitelepítést. Büszke voltam arra az ismeretlen emberre, bár biztos ő járt a legrosszabbul mind közül.

Különösebb esemény nélkül érünk következő pihenőhelyünkre. Itt egy picinyke cinke ingerkedik velem és a fotómasinámmal. Addig-addig míg sikerül lelőnöm. Vér nélküli győzelmet aratok. Nem sokára Béla ismét kalandra hív. Ez csak egy pár lépéses kitérő egy barlang bejáratához. A bejárat le van rácsozva, úgyhogy vissza is kaptathatunk.

Lassan érezzük, hogy mára ennyi elég is lenne a jóból. Beérünk Bódvaszilasba, megkeressük a vasútállomáson lévő pecsételőhelyet, és bélyegzünk egy nagyot. Innen már látjuk a Bódvarákói szállásunk mögött magasodó, a külszíni fejtés következtében megcsonkított hegyet.

Mi egy vasúti töltésen haladunk egy darabig. A sínek pedig egy bővizű patak felett kb. 3 m-es magasságban. Nem akarok túlozni, de egy kis szívdobogást azért csak érzünk, míg átlépdelünk, a nem túl széles hídon. Innen szétválunk. Nóra és Béla a kijelölt utat követve egy derékszögű háromszög két befogóját, én az átfogóját választom. Vaddisznók pihenőhelyén, és lápos mezőn haladok. A Rákóczi-barlang már ismerős indulóhelyén bevárom a szabálykövetőket, és a maradék km-t közösen tesszük meg.

Jani és Viki egy 3/4-ed óra késéssel élvezheti a megérdemelt pihenést. Meleg vacsorát fogyasztunk, majd viszonylag hamar elcsendesülünk.

A tegnapi naphoz képest, megint fordítunk egyet a haladási irányon, és kelet-nyugati irányba indulunk el a Tornabarakony-Bódvarákó szakaszon. Papíron 9 km, úgyhogy nem vagyunk megijedve. Persze az élet hozhat kalandokat.

Miután Julika kirak minket a Tornabarakonyi buszmegállóba, és pecsételünk, elindulunk, igen ám, de merre? Helyiek segítségét kérjük, és meg is kapjuk. A falu állandó lakossága 4 fő. Viszont sok nyaraló, és vendégház is található itt, úgyhogy nem oly kihalt mint gondolnánk.

Az esős időnek két látható következménye van. Az egyik, hogy az erdei utak, locs-pocsosak, ügyesen kell manőverezni, a sárban. A másik a mindenütt kibúvó, különféle gombák. A harmadik, hogy az előörs, csendes járása végre meghozza várva várt gyümölcsét. Kb. 40m-rel előttünk, egy nőstény szarvas és két gidája ugrik meg, majd kisvártatva a hím vágja át az utat kimért, méltóságteljes járással. Ezen élményt meg is osztjuk az utóvéddel, és pihenés közben, Jani ismét bemutatja a gőzölgő pólós produkcióját. Sőt, követőre is talál Béla személyében.

Újabb neki eredésünk után, végleg elhagyjuk a gerle párt. Mivel az egész szakasz nem túl sok, ezért nem is csodálkozunk, mikor egy erdei tájékoztató táblán látjuk, hogy Bódvarákó már csak 2,9km-re van. Ez rendben is lenne, de a kék túra viszont nem arra megy. Most akkor mi legyen? Egyhangú a válasz, menjünk a kék túrán, előbb-utóbb annak is el kell jutnia Bódvarákóba.

Megyünk-megyünk mendegélünk, persze fölfelé, és minden egyes dombtető után újabb dombtetőt kell megmásznunk. Mintha soha nem akarnánk visszatérni a völgybe. A sok kaptató után végre ereszkedünk egy kicsit, ezért meg is jutalmazzuk magunkat egy ebédszünettel. Béla GPS-e szerint van a közelben egy rom kolostor, ami mellett elhaladunk majd. A GPS-en van is, de a valóságban nincs. A másik lehetőség, hogy a romot eltakarta az 5cm-es avar. Egy-egy résen a fák között, már felfedezünk ismerős tájakat. Látjuk a csonka hegyet, és úgy nagyjából érzékeljük a távolságot is. Kb 1 órára ott leszünk.

Újult erővel nekivágunk ennek a kis maradék útnak, és közben azt tippelgetjük, Jani és Viki melyik utat választják. Nemsokára a falu széléhez érünk, ahonnan még jelentős mennyiségű utat kell megtennünk, az utolsó bélyegzőhelyig, ami szerencsére a szállásunk szomszédságában van.

Janiék még nincsenek itt, tehát ők is a hosszabb utat választották. Ücsörgünk egy kicsit, majd fél óra múlva felvetődik, hogy vegyük elő a Bang-et és játszunk. Az ötletet elvetjük, mondván úgyis mindjárt itt lesznek. Ámde nem. Kb. 2 óra múlva érkeznek meg. Nagy hévvel mesélik, hogy benéztek egy kereszteződést, majd elindultak visszafelé, és megint benézték, így egy jó pár km pluszt tettek meg. Aki bírja, hagy menjen. :-)

A szokásnak megfelelően átöltözünk, majd hazafelé vesszük az irányt, azzal a szomorú tudattal, hogy idén már nem lesz több kirándulás.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.